Kom fremad på søgemaskinerne med søgemaskineoptimering

Optimering af hjemmesider eller webshops på søgemaskinerne er en kombination af fleres forskellige faktorer. Søgemaskineoptimering bliver ofte også blot kaldt for SEO i branchen og er et noget uklart område for mange. Vi prøver at forklare lidt om hvad det, hvordan laver man søgemaskineoptimering samt hvad det koster. Længere nede på denne side kan du også finde nyttige ressourcer samt en FAQ omkring SEO og hvad du selv kan gøre for at komme frem på søgemaskinerne.

Hvad er søgemaskineoptimering?

Hvad er søgemaskineoptimering så egentlig?

Søgemaskineoptimering går i bund og grund ud på at følge Googles ‘regler’ til punkt og prikke for at være præsentabel som website og gøre sig ‘fortjent’ til at få gratis eksponering på Googles platform. Yderligere er det vigtigt at bemærke, at man skal skrive til brugeren / søgeren og ikke til søgemaskinen, Før i tiden var det blot nok at gentage det samme ord en million gange, men dette var overhovedet ikke optimalt for de besøgende og dette slog Google hårdt ned på med en af deres større spam algoritmer, som de løbende justerer og forbedrer.

Søgemaskineoptimering består af flere forskellige elementer i grove træk, som man selv kan styre:

Dette er forklaret i meget korte træk, der er selvfølgelig et hav af andre faktorer der spiller ind i kampen for at komme op i placeringerne på søgemaskinerne. Google eksempelvist har over 200 algoritmer der afgør hvor man bliver placeret på den eftertragtede side 1, blandt andet hvor længe brugeren bliver på siden, hvor unikt indhold man har på siden (ikke en god idé at copy / paste indhold fra andres sider, hvilket også er ulovligt), Core Web Vitals der afgør hvor hurtigt siden loader samt renderes. 
 

Generelt er det udelukkende kun et spørgsmål om at henvende sig til mennesker når man arbejder med SEO, ikke søgemaskiner.

Indhold og SEO tekster

Ofte er det svært at skrive sine egne tekster, det ender ofte ud i meget nørdede og komplekse forklaringer som den besøgende i sidste ende ikke forstå noget af, man kan simpelt hen være for branchefarvet, dette sker for mange. Kunsten i tekstskrivning er at få lavet teksterne relevante samt sælgende, dette kan vores tekstforfattere hjælpe med. Ofte er den økonomi der er forbundet med den tid der skal bruges på dette givet godt ud og teksterne vil samtidigt også været optimeret til søgemaskinerne.

Som vi nævnte før er at det vigtigt at skrive til brugeren, ikke til søgemaskinerne. Giv brugeren svar på de spørgsmål de eftersøger, eventuelt som en FAQ.

Hvad koster søgemaskineoptimering?

Det kan være et stort arbejde at optimere jeres indhold på alle fronter. Ud over at opdatere hjemmesiden efter Googles kriterier skal jeres indhold også skræddersys efter målgruppen, så I primært får besøgstal fra relevante leads. Det kræver, at I kender jeres målgruppe samt konkurrenter og hvad de søger på utrolig godt og har indsigt i, hvad de søger på. Dette kan en søgeordsanalyse samt konkurrentanalyse afdække.

Fra start giver vi en fast pris på en proces af søgemaskineoptimeringen, sammen sætter vi os ned for at afdække det egentlige time antal på, hvad det vil tage. Det kan strække sig over en kortere eller længere periode. Resultaterne på optimeringen følger vi løbende via vores rapporteringsværktøjer, hvor ligger i på de nuværende søgeord i opstarten, hvor ligger vi om 3 måneder. Dette er en vigtig del i vores samarbejde omkring SEO som dokumentation omkring vores arbejde.

Hvad er arbejdsprocessen når man taler SEO?

Mange SEO bureauer har hver deres måde at arbejde på når vi taler søgemaskineoptimering, alle har hver deres måde at arbejde på. For at lave en klar statement her, der er INGEN der har slut facit på hvordan man kommer op på side 1 og slet ikke i top 3, de bureauer der lover dette bør man gå lang uden om, vi kan hos Flash Marketing heller ikke love dette, men vi følger Googles guidelines og allerede der er man langt. Som nævnt før er det et spørgsmål om at lave nyttigt indhold der besvarer de spørgsmål en søgende kan have, samt have en hjemmeside der er brugervenligt, sikker samt ikke mindst hurtig.

Som udgangspunkt arbejder vi på følgende måde i processen omkring vores optimerings arbejde på søgemaskinerne:

1

Søgeordsanalyse

Her afdækker vi de søgeord som jeres potentielle kunder faktisk benytter. Mange har en forestilling om at det er nogle bestemte søgeord, det er ganske ofte at det faktisk ikke er de søgeord der bliver benyttet, men nogle helt andre ord

2

Google Analytics

Google Analytics er et gratis værktøj fra Google som benyttes til måling af trafikken til hjemmesiden. Dette værktøj er uvurderligt i arbejdet omkring optimeringsprocessen. Vi gennemgår hele opsætningen med henblik på konverteringer / henvendelser samt søgeordstrafikken. Hvis man ikke allerede har dette opretter vi dette samt opsætter det

3

Konkurrentanalyse

Med en konkurrentanalyse får man et overblik over hvad konkurrenterne gør, men også hvad de ikke gør. Via en rapport på jeres konkurrenter får I et overblik over dette som vi sammen gennemgår

4

Teknisk optimering

Under denne proces gennemgår vi sidens opsætning, kodning, meta titles og ikke mindst hastighed, som er blevet en meget vigtig algoritme i Google regi samt for brugeren. Vi udarbejder en rapport som kan bruges til den tekniske seo som vi kan hjælpe jer med eller som I selv kan bruge

5

Søgeordstekster

Når de første 4 punkter er gennemgået påbegynder vi i samarbejde den egentlige proces omkring udarbejdelse af tekster til hjemmesiden. Denne proces er i samarbejde med vores egen tekstforfatter, I kan enten vælge at vi ligger teksterne ind på siden eller få teksterne leveret.

Optimer jeres online salg samt synlighed

Vi har allerede hjulpet mange kunder til mersalg samt øget synlighed på nettet med mærkbare resultater via søgemaskineoptimering

Nyttige værktøjer til brug for søgemaskineoptimering

Vi har her samlet nogle værktøjer hvis du selv vil prøve kræfter med optimering af jeres hjemmeside, vi benytter selv flere af disse og kan give inspiration til hvordan du selv kan komme godt på vej til optimeringen.

Semrush / Søgeordsanalyse / Konkurrentanalyse

Et af de mest anerkendte sider hvor du kan analysere dine konkurrenter, analysere søgeord, tjek af hjemmeside og mange andre værktøjer samlet 1 sted.

Ahrefs / Søgeordsanalyse / Konkurrentanalyse / Analyse af hjemmeside

Ahrefs tilbyder tjek af hjemmesiden, hvor godt er den optimere, konkurrentanalyse, analyse af hvad dine kunder faktisk søger på og tjek af søgeordsplaceringer

Google Analytics / Statistikker

Google Analytics er det mest udbredte statistiksystem til hjemmesider og webshopper, det benyttes til sporing af trafikken til hjemmesiden samt måling på antal af henvendelser samt salg, det som vi benytter til konverteringsoptimering. Google Analytics er gratis at benytte samt oprette

Google Search Console / Webmasterværktøj

Google Search Console er endnu et gratis værktøj fra Google, dette benyttes til at måle forskellige parametre af hjemmesiden, søgeforespørgsler samt eventuelle fejl der bør rettes på hjemmesiden.

Ofte stillede spørgsmål omkring søgemaskineoptimering

Vi har her samlet nogle forskellige spørgsmål omkring søgemaskineoptimering som svarer på disse:

Hvordan laver man søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er en teknik hvor man opretter tekster til sin hjemmeside, strukturerer den samt sørger for at få den til at køre hurtigt, meget kort fortalt. Man laver løbende nyt indhold til sin side for at optimere teksterne løbende.

Hvad er søgemaskineoptimering / SEO?

SEO er arbejdet der skal foretages for forbedering af sine placeringer på søgemaskiner som Google, Google er den søgemaskine som genererer ca. 92% af alt trafik i Europa. SEO er en kombination af teknik og indhold i grove træk

Hvad er tre centrale overvejelser når du evaluerer søgeord til søgemaskineoptimering?

Det er en søgeordsanalyse primært som danner grundlag for de søgeord som man ønsker at rangere godt på. De søgeord som man skal udvælge er de søgeord som man mener konverterer godt og som kan generere salg samt henvendelser 

Hvorfor er SEO vigtig?

SEO er en vigtig faktor for at rangere godt på søgemaskinerne, det drejer sig primært om at generere trafik til sin hjemmeside for at erhverve nye kunder

Hvad betyder SEO?

SEO er en engelsk betegnelse for search engine optimization som på dansk betyder søgemaskineoptimering

Hvor lang tid tager det for SEO at virke?

Effekten af en søgemaskineoptimering kan variere meget, det kan være alt fra nogle dage til op til et år. Det afhænger også at konkurrencen på de valgte søgeord som man ønsker at rangere på