Responsive design betyder tilpasset til forskellige enheder
Der har de seneste år været et større salgshype omkring vigtigheden i at have en mobilvenlig hjemmeside samt webdesign da Google har ændret deres søgealgoritmer.
For at slå én ting fast til at starte med, Googles ændring i deres algoritmer har KUN betydning for søgninger på mobiltelefoner samt tablets og for hjemmesider der ikke er optimeret til disse enheder. På normale konventionelle computere vil algoritme ændringen ikke have nogen effekt, ifølge Google vel at mærke.
Google har altid fokuseret på at give deres brugere den bedste oplevelse samt relevante resultater når der bliver foretaget søgninger på søgemaskinegigantens side. Googles filosofi er dermed at de hjemmesider der leverer dette til brugerne bliver belønnet. Dermed bliver ikke mobilvenlige hjemmesider ned rangeret på mobile søgninger.
De fleste hjemmesider bliver i dag lavet mobilvenlige, også kaldt responsiv hjemmeside. Det foregår på den måde at webdesign bureauet eller hjemmeside designeren laver den mobilvenlige hjemmesides design i 4- 6 forskellige layouts, styret af det som bliver kaldt for et CSS framework. Udfordringen for webbureauet er endvidere at siden også skal passe til de forskellige browsere samt versioner af disse browsere, så udvikling af hjemmesider er ikke så simpelt som det har været før i tiden.
Såfremt man har en hjemmeside idag der ikke er mobilvenlig eller responsiv, kan det i de fleste tilfælde ikke betale sig at få lavet den om til responsiv med det nuværende webdesign. I de fleste tilfælde vil det faktisk være billigere at få lavet en ny hjemmeside der har denne funktion istedet.
Et godt råd er dog, såfremt I skal have produceret en ny mobilvenlig hjemmeside og I har gode organiske placeringer på Google, HUSK at få lavet den nye side URL’s identisk med den gamle side. Såfremt dette ikke er muligt, sørg for at få sat det op som hedder 301 Redirects fra den gamle til den nye side. Vi ser alt for ofte at denne vigtige faktor bliver glemt og dermed er der mulighed for at miste den gode trafik man eventuelt har haft på siden før.